Ikke gutten i røyken, men…..


Nå fikk jeg bruk for veden jeg kjøpte for noen uker sida. Det hadde visst ikke vært så kaldt i Oslo på denne tida siden 2002, sa statsmeteorolog Walløe til Dagbladet her om dagen.
Kjøpte 10 sekker med bjørkeved som vart plassert på terrassen under presenning. I tillegg har jeg opptenningsved kjøpt på Plantasjen, samt pinner bragt i hus av puddelen Barney.
♦️
Det har seg slik at puddelen min elsker å drasse med seg skatter hjem. Noen ganger er det votter, luer, skjerf eller narresmokker som «Askeladden» finner. Men oftest er det pinner. Det er nok av pinner i trollskogen vår. Han får ikke lov til å tygge på dem, for det kan sette seg fliser mellom tenner og små pinner oppi gommen. Det har vi opplevd, og det er ikke noe gøy.
♦️
Men tilbake til kulda og veden.
Har endelig fått teken på oppfyringa i peisovnen. Hadde en del oppstartsutfordringer i fjor og forrige år. Men nå har jeg skjønt det. Og da blir jeg både letta og varm. Og det viser seg at Barney også setter pris på varmen fra ovnen. Skulle tro at det vart for varmt med den krøllepelsen, men neida. Legger seg foran ovnen, han, og koser seg i varmen. Og der er det skikkelig hett. Skjønner ikke at han orker. For med den pelsen tåler han jo også de mange kuldegradene som er utafor veggene våre.
♦️
Jeg vet garantert at han elsker den varmen, for når jeg ikke fyrer opp i ovnen, ligger han aldri på gulvet akkurat på den plassen.
Og han blir som tidligere nevnt ikke gutten i røyken lenger, for a mor klarer å fyre opp uten at det blir røyk i rommet og alarmen går.
Kanskje han liker å se på flammene også, slik som jeg gjør?
Skeptisk skattejeger?
Det har ikke akkurat vært lett.
Stolt fyrbøter blitt enda flinkere.

 

4 kommentarer
    1. Det er så godt med vedvarme. Og når en kan kunsten med å tenne opp, kan en den 🙂
      Koselig med Barney foran peisen. Likevel, håper for dere at temperaturen stiger noe. Kaldt her også. Minus 10 i dag, bruker ikke å være så kaldt.

    2. Godt å ha sikra seg ved. Vi har for flere år i følge gemalen. Fyrte godt i går for da var det bitende kaldt. Beste varmen kommer fra tørr og fin ved.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg