Juletreet som gikk dukken

Min juletrehistorikk er kanskje mest interessant for meg sjøl. Men tar sjansen på litt skriblerier om temaet. Det har seg slik at min juletretradisjon har endra seg opp gjennom. Det begynte opprinnelig, det vil si på syttitallet, da jeg starta min egen tradisjon. Da jeg gifta meg og fikk egen bopel vekk fra barndomshjemmet.
Der hos mor og far var det alltid grantre fra skogen. Enten sjølhogd eller kjøpt. Slik fortsatte det i mang år hos meg også. Bare at jeg kjøpte meg julepynt på diverse kjedebutikker. Mor og far hadde fin, gammel pynt hvor til og med noe var tilsendt fra Amerika. Fra tanter der. Det artige er at i dag har jeg den samme pynten. Har arvet. Veldig stas. Fra 50-tallet.
♦️
Så vart det en del flytting. Ny pynt vart kjøpt inn. Og så klart nytt tre hvert år. Og forskjellige. Det var mye av sjarmen. Noen ganger var de breie og tette. Andre ganger tynne og grisne. Og to toppskudd kunne det også være. Sjarmerende. Hvilket skudd skal spydet tres på? Ja, for jeg brukte spyd, akkurat som mor og far hadde gjort. Og en gang jeg var i Frankrike, kjøpte jeg et rødt spyd på et loppemarked. Nydelig. Har det fortsatt.
♦️
Denne juletrehistoria blir så lang, for det har vært så mye rart. Etter hvert orka jeg ikke styret med å dra inn et levende tre. Men for å være ærlig var det vel mest det å få det ut igjen som var verst, med barnåler over alt. I den siste bopelen jeg hadde i Hamar kunne jeg ikke bare lempe det over rekkverket på takterrassen, fire etasjer ned. Og heller ikke drasse/drysse det inn i heisen eller nedover trappa. Kjøpte meg derfor kunstig juletre, sjøl om det føltes som et nederlag. Vart fornøyd heldigvis.
♦️
Ny flytting. Denne gang til Oslo. Det 2 meter høye treet vart pynta første jula her, i pandemijula 2020. Andre jula skjedde det noe drastisk. Jeg orka ikke å flytte den store yuccapalma mi ut på soverommet for at treet skulle få plassen. Derfor pynta jeg rett og slett palma med julekuler og lys. Rareste juletreet i verden?
Vart så fornøyd at jeg gjorde det samme året etter. Og det kunstige treet forble i kjellerboden.
♦️
Men så skjedde det noe. I slutten av august i år vart det oversvømmelse i kjelleren vår, og dermed også i min bod hvor blant annet treet sto i esken sin. En og en halv meter vannstand var ikke bra for noe av det som befant seg nedi der. Den saken har jeg presentert i detalj tidligere her på bloggen. Treet var utstyrt med lys, så da kan du tenke deg. Måtte kasseres. Fikk erstatning for det, men kjøpte ikke et tilsvarende. Pynte palma i år også kanskje?
Jo, kanskje. Men falt for en annen variant.
♦️
Fortsatt pynte palma litt og kanskje kjøpe et lite, kunstig juletre?
Som tenkt, så gjort. Dro til Plantasjen. Til og med tilbud på trær. Ikke mer enn 90 cm høyt, men duger her når det får stå på et lite bord borti hjørnet bak novemberkaktusen og andre grønne planter. Lys er det også utstyrt med. Og ikke minst: det ser da jammenmeg ganske så ekte ut. Fin kvalitet.
♦️
Sjøl om mye av julepynten min gikk dukken i oversvømmelsen, vart noe redda. Og i tillegg gikk jeg til innkjøp av noen små, søte kuler som er dimensjonert for det lille treet. Du ser det på bildet her. Og under bildene får du linker til en del tidligere juletrerelaterte innlegg. Blant annet den stivpynta palma, og grantreet som overlevde helt til påske og vart påskepynta….

Hva i all verden

Innafor med julepynting 11.desember?

Julepalme i år også

Oversvømmelsen

2 kommentarer
    1. Hyggelig å lese historien om dine juletre. I fjor hadde edelgran juketre og i år også. Vi fikk de fra snille naboen som min bruker å hjelpe til med alt mulig hele året:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg