Om rydding…..og hunden som spiste kokebok

Jeg flyttet for snart 3 år siden. Jeg har en kjellerbod og en bod i leiligheten. Jo mer plass man har, desto mer fyller man opp. Men jeg får snakke for meg selv.

Jeg har hatt det verre.

Jeg flyttet fra et digert hus der hvert rom hvor lagring var mulig, ble fylt opp med ting. Derfor ble det mange garasjesalg hos meg det året. Resten gikk til musikkorpsets loppemarked.

Selger-genet mitt kan du lese om  HER: Å være litt kremmer.

Og HER kan du lese om prosessen fra hus til leilighet.

Så da ble det ryddet en del før flytting til leilighet. Og bra er det. En vet ikke hva en har før en flytter, sies det. Og en burde kanskje flytte litt oftere for å få ryddet. Men det er rimelig slitsomt.

Så har jeg nå denne kjellerboden. Dit ble det puttet masse ting fra første stund. Det var ting som jeg kanskje kunne få bruk for, ting som har “affeksjonsverdi” og ting jeg ikke rakk å selge før flytting.

Tida gikk. Stablekassene med diverse ting står der fortsatt. De fleste av dem. Men nå har jeg tenkt å foreta en vår-opprydding der nede.

I en av kassene fant jeg denne boka som bildet viser. Den ble påbegynt av meg på 70-tallet, og er enda et bevis på min kanskje medfødte skrivekløe og behov for systematisering.

Du kan lese mer om det HER.

Men ikke nok med det, HER har du også et tidligere innlegg om min listomani og skrivekløe.

Det er en egenprodusert kokebok. Jeg hadde vel godt med fritid i denne barnefrie perioden. Og så nerdete var altså jeg, at fritida ble brukt på dette. Noe av den.

Jeg skrev ned spennende oppskrifter jeg kom over. Internett var det nå ikke på den tida, så der fant jeg ikke noe. Jeg skrev  inn veldig mange av mors oppskrifter. Hun hadde sine i en ringperm. De hadde hun klipt ut fra ukeblader blant annet. Kunne jo ikke ta fra henne dem, så måtte skrive.

Det var moro å finne igjen denne i dag. Det at den ser så lurvete ut, har sin egen historie.

Vår første hund fikk bokstavelig talt kloa i boka. Og så ble det tygging. Det luktet kanskje litt godt? En kokebok kan jo ha spor av diverse godsaker.

Innholdet ble ikke rørt. Kun permen. Men den var sikkert ikke god.

Nå  skal jeg jammen se gjennom boka. Veldig mange oppskrifter der!

10 kommentarer
    1. ja hjemmeskreven kokebok har jeg også,men jeg har begynt på en ny nå og i den skriver jeg bare det som faktisk blir laget :=) ok med mulighetene på data,men jeg liker no best å ha oppskriften liggende på bordet uten att det detter ut slik som på en pc

    2. Kvitta oss med veldig mye da vi flytta vi også ! Og jeg skrev også oppskrifter i egen bok, etter hvert skrev jeg bare favorittene over i ei ny bok..som jeg fortsatt bruker 🙂 Godt hunden var fornøyd med å tygge på permen da..hehe..
      Ha en fin kveld <3

    3. Så det var ikke Barney altså? 😀 Det var bra. Jeg bor bare i en bitteliten leilighet med Hr Frodith, og vi har ikke NOE for mye. Vi rydder i mammas hus nå, for det må selges. Hun bor på sykehjem. Ha en fin kveld 🙂

    4. Jeg har også en sånn håndskreven kokebok, og noen av oppskriftene fikk jeg av min mor. Nå som hun er borte har jeg også hennes bøker….

      Jeg begynte å rydde i mine kjellerboder i høst, har to stykker, og fikk kjørt bort veldig mye + at Fretex fikk sin del. Når det blir litt mildere ute skal jeg opp på loftet å rydde der, men det gruer jeg meg til…., altfor mange minnet der 🥺

      (https://nouw.com/veraxxlynn

    5. Å ja – jeg har også flere velskrevne oppskriftsbøker….. stor stas å holde på med kan jeg huske! Mange av mamma sine oppskrifter – og mormor sine…. klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg