Om øyelege, AMD og bruktkupp


Det er da alskens kontroller man må eller bør gjøre i løpet av et år. Da tenker jeg nå hovedsakelig på min egen kropp. Det skal sies at det er kontroller for huset og bikkja også, men altså nå….gjelder det meg.

Det var tid for den halvårlige øyelegetimen igjen. Grunnen til at jeg må gå såpass ofte, er den brune flekken som ved en tilfeldighet vart oppdaga på venstre øyet mitt for 5-6 år sida. I tillegg har det blitt oppdage en tåkeflekk på høyre øye også. Det var i fjor. Er visstnok AMD, som står for Aldersrelatert Makula Degenerasjon. Det kan utvikle seg til det verre, og må derfor sjekkes.
For å si det med en gang. Det var heldigvis ingen endring på hverken den brune eller den grå flekkken. Og det var jo bra. Så blir det ny kontroll om et halvt år.
♦️
Men før jeg kom så langt som til øyelegen, måtte jeg ta trikken. Og det er lettvint og greit. Øyelegen min er på Sæter, et lite bydelssentrum i Oslo. Butikker er det også der, så da jeg først tok turen dit, benytta jeg meg av det tilbudet også. I hvert fall ett.
Bruktbutikker har jeg alltid hatt sansen for, og det er mer populært enn det noen gang har vært. På Sæter er det også en slik butikk. Jeg hadde god tid før jeg skulle inn til øyelegen, så kikka nøye på det de hadde i bruktbutikken.
Jeg fant et stort mønstret ullsjal i høstfarger. Kjøpte det, jeg. Kosta bare 40 kroner. Kunne bare ikke la det ligge igjen i hylla. Var for fint til det. Håper jeg får brukt det, da. Men tror faktisk at det er stor mulighet for det.
Min øyebekymring.
Hørt om føflekk på øyet?
Masse kontroller og sjekking.

6 kommentarer

Siste innlegg