TOR på besøk

Kanskje noe av det teiteste man kan blogge om?
En musikkfestival hvor musikk og lyd skal stå i fokus. Men altså uten at DU får høre musikken, og null presentasjon av musikere og band….
Slik blir det her.
TOR har kommet til byen. Tons of Rock. Den årlige musikkfestivalen på Ekebergsletta.
Barney og jeg går turer uansett, for de vanligste rutene våre er åpne for ferdsel. Det er bare hele sletta på vestsida av Ekebergveien som er avstengt for festival. Og der er det litt av et opplegg.
«Med over 130 000 besøkende i 2023 har Tons of Rock blitt Norges største musikkfestival. De største hardrock- og metalartistene som Guns N’ Roses, Ozzy, Ghost, Pantera, Slayer, Iron Maiden, Black Sabbath og KISS har alle spilt på festivalen. Tons of Rock arrangeres på frodige og idylliske Ekebergsletta, høyt over Oslo.»(kilde:  nettsted Tons of Rock)
I år (2024) regner de med minst 150 000 besøkende.
Jeg hører musikken hjemme. Både ute og inne. Hele dagen. Jeg har lastet ned appen til Tons of Rock for å følge litt med på når det spilles og hvem som  opptrer. Det er tre store scener oppå der. Til tider spilles det på 2 eller 3 samtidig, og det kan bli litt bråkete og umusikalsk. Litt dum blanding av lyd. Bedre når jeg hører bare ett band om gangen.
♦️
Første kvelden for eksempel, da Metallica spilte. De er jo en av hovedattraksjonene i år forresten.
Da spiltes det såpass høyt at jeg kunne lytte til konserten på terrassen min i finværet fra ni til elleve på kvelden. Vart greit, det. Men ellers er jeg ikke SÅ interessert i Heavy Metal at jeg kjøper billett.
Hvis det hadde gått an å kjøpe til for eksempel bare Metallica, hadde det vært kult. Men man måtte enten kjøpe billett for hele dager eller for hele festivalen som varer i 4 dager.
♦️
På bildet under her ser du festivaldeltakere på vei til konserter.
♦️
På det øverste bildet er Barney på tur utafor sperringene, rett ved ett av konsertscenene. Akkurat denne scena er inni et telt og kalles Moonlight Stage. De to andre heter Vampire Stage og Scream Stage.


Hva skjer her?
Store kontraster her nå.
The black gate.
Noe på gang igjen
Om Tons of Rock TV2
Wikipedia om Tons of Rock

8 kommentarer
    1. Jeg hører også musikken fra festivalen til meg, selv om det er et stykke unna. Har jeg vinduene oppe kan jeg høre hvilke låter som blir spilt. Jeg liker jo den slags musikk, men orker ikke å være på selve festivalen. Ønsker deg og Barney en fin lørdag, klem 🤗

    2. Ja, er nok bra trøkk hos deg nå! Har tenkt på deg, eldste sønn min har vært der og sendt meg video og bilder! Moro på festival!

    3. Tons of Rock altså…. ja, det høres heftig ut…..! Er vel en av de få typene musikk jeg ikke liker no særlig, men….! Sikkert litt spennende å “bo midt” oppi det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg