Vil du vite hvordan jeg laget enkel og deilig eplemos?

Jeg hadde en haug med epler som måtte brukes til et eller annet før de ble råtne. Det var antydning på noen av dem. Dette var norske epler fra privat hage. Røde, fine epler. Husker ikke sorten.

Hva skulle jeg bruke dem til før de ble ødelagt?

Epleskrelling

Eplemos ville jeg prøve meg på.
Satte i gang med potetskreller, epledeler og en liten kniv.
Har du epledeler? Veldig smart måte å fjerne kjernehuset på. Bare trøkke ned deleren og vips så er det båter.

Nå måtte jeg skjære bort litt fra noen av eplene med kniven, men ellers gikk det raskt for seg.

Viktig å få vekk skallet, for ellers vil eplemosen bli litt ubehagelig å spise. Det er så seigt.

Litt mer jobb, men verdt strevet, for eplemosen blir mye bedre!

 

Prosessen videre

Det jeg trengte som redskaper var:

  • Kjele
  • Tresleiv
  • Vekt
  • Kniv
  • Epledeler
  • Potetskreller
  • Skjærefjøl

Ingrediensene jeg trengte:

Koking av eplemos
  • Epler 1600 g netto
  • Sukker 300 g
  • Vann 3 dl
  • Saft av 1-2 sitroner

Og det var alt.

Og hva gjorde jeg videre?

Skrelte epler til det ble 1600 gram. Det var uten skall og kjernehus.

De var da i båtform på grunn av epledeleren.

Hadde de fortløpende oppi en stor kjele og tilsatte saften av 2 sitroner. Rørte rundt underveis.
Sitronsaften gjør primært at eplene ikke oksyderer (blir brune).

Til slutt hadde jeg oppi 3 dl vann.

Kokte på svak varme på plata i 30 minutter og rørte om av og til.
Eplene moser seg, samt at det fortsatt er noen biter igjen. Jeg liker det.

Etter 30 minutter tilsatte jeg 300 gram sukker.

Ferdig eplemos.

Jeg syntes at det ble passe søtt.
Det varier hva folk liker, så kan sikkert også bruke opptil 500 gram.

Lot det hele koke opp igjen i ca 5 minutter.

Dette er uten konserveringsmiddel, så jeg valgte å ha det i rene frysebeger av plast.
Satte på lokk og puttet det i fryseren.

Jeg ble veldig fornøyd med resultatet.
Ble faktisk bedre enn jeg hadde trodd.

I utgangspunktet var det en redningsaksjon av epler som holdt på å bli for gamle….

Men altså over all forventning….

Nå har jeg både kirsebærsyltetøyfrysetøy av jordbær og eplemos i fryseren.
Slipper å kjøpe på butikken gjennom vinteren……

Også ble det litt husmorpoeng igjen 😉

PS:
Jeg hadde såpass mye epler at jeg laget en porsjon til også….

Og enda ble det igjen til eplekake 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. deilig,jeg lagde også eplemost til helgen,men jeg brukte bare bittelitt vann i bunnen av pannen og en klunk med sukker,ble tykk og god og passe søt,vi koste oss med det i går kveld med en kremklatt til :=)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg