Pannekakedagen på Fetetirsdag

Den internasjonale Pannekakedagen er alltid tirsdag etter fastelavnssøndag. Det var i går. Dato varierer fra år til år, av den enkle grunn at fasten også varierer. Den er nemlig igjen avhengig av når påsken er. Og påskens ankomst er jo også varierende fra år til år. Og alt dette på grunn av kristne tradisjoner, som mange av oss ikke lenger bryr seg så mye om. Men noen av tradisjonene henger igjen.
Det har seg slik at etter fastelavnssøndag, kommer blåmandag, fetetirsdag og askeonsdag. Og i gamle dager (regner med at ingen gidder dette i dag) var det 40 dagers faste fram mot påske, og den starta på askeonsdag.
Før denne plagsomme perioden (det måtte jo ha vært det) feta de seg opp.
Derfor boller med krem på søndagen. «Festen før fasten» som jo er fastelaven, måtte jo benyttes til å fylle på med mest mulig fettholdig mat, for under fasten var ikke det lov.
♦️
Det viser seg å være lokale variasjoner på hva folk meska seg med disse tre dagene: fastelavnssøndag, blåmandag og fetetirsdag. Melkeprodukter kunne også være aktuelt, i tillegg til fett kjøtt og slikt. Det viser seg at før fasten måtte alle ferske råvarer spises opp. Og det var blant annet melk, smør og egg. Så da vart det vel logisk å lage pannekaker? Derfor den Internasjonale Pannekakedagen hvert år faller sammen med Fetetirsdag kanskje….
Pannekakedagen
Jeg har feta meg opp nok i hele fjor og januar i år, så jeg står over ritualene på disse 3 dagene. Bortsett fra at jeg spiste en bolle med krem, jordbær, melis og marsipan på søndag. Og jeg har absolutt IKKE tenkt å kjøre 40 dagers faste. Men kanskje litt? Har bare godt av det, både kropp og sjel. Men det blir bare såkalt nattfaste på 16 timer og ellers spise mindre enn jeg gjorde før, i de 8 andre timene i døgnet.
♦️
Prøvd det hittil i februar, og funker greit. Tenker at jeg kjører på videre, og da er jeg forsåvidt litt med på den gammeldagse 40-dagersfasten, tenker jeg. Men absolutt på min egen måte, og ikke etter «boka».
Men om det vart pannekaker i heimen i går?
Vart ikke det, men tar det kanskje en dag jeg får middagsbesøk av barnebarn igjen. Så du skjønner; jeg kjører helt mitt eget løp, og deilig er det. Takk og pris for at jeg ikke er bundet av kristendommens tvangsritualer fra gamle dager.
Fjorårets innlegg om Pannekakedagen.
Besøk på morsdag og fastelavnssøndag.
I dag ER det blåmandag, Allan.
Sprøtt? Ja, men funker for meg.

 

 

2 kommentarer
    1. Tror vi i dag bare følger de dagene hvor man skal fete seg opp, men endel har begynt med den fasten du snakker om. Prøver å få en lengst mulig tid uten mat på natta og formiddagen, uten at jeg teller timer blir det nok 14 i alle fall 🙂 Takk for info om dagene, spennende 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg